Nej till adresserad reklam
by admin - oktober 25th, 2017.Filed under: Hållbarhet.
Reklam i brevlådan blir ofta överflödig. Ofta är det massutskick som sällan träffar rätt. Många sätter upp en skylt på brevlådan med texten ”ingen reklam tack” och slipper då den oadresserade reklamen.
Men den addresserade reklamen kan också ta mycket tid att titta igenom och det går åt mycket papper även till adresserad reklam.
Ofta hämtas uppgifterna för adresserad reklam från SPAR statens personadressregister där företag kan köpa adresser inom en viss målgrupp.
Men det går att spärra sig från att få adresserad reklam via SPAR:s adressregister enkelt med hjälp av e-legitimation. Spärren görs här.
När en sådan spärr finns kommer namn och adress inte att lämnas ut vid de urval som görs för att användas till direktadresserad reklam. Observera att denna spärr endast gäller vid direktadresserad reklam som använder SPAR som adresskälla.
Om man ofta får adresserad reklam från något företag som man har eller har haft en affärsförbindelse med kan man helt enkelt kontakta företaget direkt och be att de tar bort ens uppgifter från registret och inte skickar mer reklam.